Pages

August 12, 2009

Suuuratkhabar mana~~

Up till today, I don't know how long I've been refraining myself from reading Utusan Malaysia online - my ex-favourite newspaper. It was my favourite since that is the only Malay newspaper that my dad used to buy, and I'm so not used to other Malay newspaper. Despite of being pro-government newspaper with a lot of politics news, I still read it - until I felt enough of being fooled, or like my buddy used to say - keintelektualan ku diperkotak-katikkan.

It happened when we came across this article in Utusan, entitled

6 kesalahan besar dilakukan semasa berpacaran.


After reading it along with our laughters (the article was funny and shallow), my friend and I couldn't stop making fun of it.

"2. Keluar bersama teman-teman dengan harapan bertemu lelaki pujaan.

Apabila bersama teman-teman khususnya wanita, anda sebenarnya tidak akan didekati oleh lelaki. Sebabnya, lelaki bujang sebenarnya amat penakut. Ada teori menyatakan bahawa wanita yang keluar secara berkumpulan tidak akan menarik perhatian kaum lelaki.

Lelaki yang mempunyai kualiti tidak akan menghampiri kumpulan wanita tersebut dan kemudian mengajak anda keluar dengannya di hadapan teman-teman anda. Lelaki seperti itu tidak akan berani melakukannya. Jadi idea paling baik, keluarlah bersendirian.

Pilihlah meja terbaik untuk menikmati makanan atau minuman sambil membaca buku kegemaran anda. Berpura-pura anda sedang sibuk. Keadaan itu sebenarnya membuatkan anda lebih mudah didekati apatah lagi anda sedang bersendirian."

"6. Lupa menjaga tingkah laku dan adab sopan.

Kunci utama pada satu temu janji yang berjaya adalah senyuman. Tawan hatinya dengan pandangan mata. Biarkan dia 'memimpin' pentas pertemuan itu dan anda hanya menyuntik perkara-perkara kecil yang dapat membantu menghangatkan suasana.

Contohnya, andai si dia memesan pencuci kulit dan anda berkongsi menikmatinya, katanya: "Inilah kek coklat paling enak dan saya gembira awak memilihnya."

APEKAH?? Dah la artikel ni takde nama penulis. Nak cek sumber mana pon tak tahu, sebab rasenye ni sah2 cilok dari artikel asing (ada ke pompuan2 kt msia amalkan keluar sorg2 supaya ditekel??). Bace la sniri, kalau nak rase jugak mcm mana rasenye diperbodohkan oleh suratkhabar arus perdana ni.

Actually I didn't stop there. I kept reading it still coz I couldn't keep myself still without knowing any news in Malaysia. And then until 1 day, there was a news reporting a woman who had been robbed for her handbag that she hanged on the side mirror, while she was on her motorbike, and that she fell and caused serious injury to her head and she died in hospital.

And when I read inside, it was said that the police was still investigating the case; it could be that it wasn't a robbery case, instead it could be an accident since she was found lying on a nearby hump, and there was no witness.

So, why do you have to report it as A ROBBERY CASE on the front page when inside, you mentioned that the police WAS STILL INVESTIGATING the case?? Or was it me juz being silly?

And I had enough of being fooled by this newspaper. Dahla hari2 disajikan dengan berita2 politik yang tak pernah2 habes. Baik bagi nama Utusan politik je.

Marilah. Marilah berhenti membaca Utusan. Peliharalah keintelektualan kita.


*dah tu, nak bace suratkhabar mana? Malaysiakini pon pnoh dengan berita politik, malaysianinsider liputan x meluas..huhu

2 comments:

sheqin said...

bace la SURATKHABAR LAMA..
ahahahahhaaha =D

c3mut said...

sbg org yg dah berada di msia selama 3 minggu, satu je aku leh ckp. Msia sdg semakin maju. Aku Bangga. hahahaha